Piracy Kills Music
Endelig er kampanjen Piracy Kills Music i gang, det har vi ventet på siden september 2006.
Og det er bra kampanjen er en holdnings- og informasjonskampanje, og ikke har som hovedformål å skremme med lover og fengsel. En rapport fra den amerikanske platebransjen forteller at omsetningen av musikk i deres marked, steg med hele 20 % i 2006. Samtidig melder norsk IFPI at norsk musikk har hatt et knallår, at omsetningen har økt med 4 % (opp fra 2005), til tross for en nedgang i antallet solgte album.
Enhver aksjon møtes med en reaksjon, PKN er intet unntak. På dette nettstedet er Piracy Kills No Music lansert, og her finner du de vanlige argumentene for opp- og nedlasting av musikk, samt en kort tilstandsrapport for plateselskapene. At en nedlastet sang, er en mindre solgt, er selvfølgelig ikke sant. At hver nedlastet sang innebærer salg av en annen, er like langt fra sannheten. Et eller annet sted i mellom ligger det en sannhet, og mens noen fortsetter nedlastingen, mens andre står på Platekompaniet, gjør de fleste av oss litt av begge deler. Og har sympatier og antipatier med begge parter.
At platebransjen har loven på sin side, er hevet over en hver tvil. Så spørs det hvor mye det er verdt. Kampanjen PKM innebærer etter min mening en sunn og nødvendig holdningsendring fra bransjen til egne kunder, og det skal de ha kudos for.
Kanskje klarer de seg uten jussen i det lange løp?
Og det er bra kampanjen er en holdnings- og informasjonskampanje, og ikke har som hovedformål å skremme med lover og fengsel. En rapport fra den amerikanske platebransjen forteller at omsetningen av musikk i deres marked, steg med hele 20 % i 2006. Samtidig melder norsk IFPI at norsk musikk har hatt et knallår, at omsetningen har økt med 4 % (opp fra 2005), til tross for en nedgang i antallet solgte album.
Enhver aksjon møtes med en reaksjon, PKN er intet unntak. På dette nettstedet er Piracy Kills No Music lansert, og her finner du de vanlige argumentene for opp- og nedlasting av musikk, samt en kort tilstandsrapport for plateselskapene. At en nedlastet sang, er en mindre solgt, er selvfølgelig ikke sant. At hver nedlastet sang innebærer salg av en annen, er like langt fra sannheten. Et eller annet sted i mellom ligger det en sannhet, og mens noen fortsetter nedlastingen, mens andre står på Platekompaniet, gjør de fleste av oss litt av begge deler. Og har sympatier og antipatier med begge parter.
At platebransjen har loven på sin side, er hevet over en hver tvil. Så spørs det hvor mye det er verdt. Kampanjen PKM innebærer etter min mening en sunn og nødvendig holdningsendring fra bransjen til egne kunder, og det skal de ha kudos for.
Kanskje klarer de seg uten jussen i det lange løp?
Labels: musikk, opphavsrett
0 Comments:
Post a Comment
<< Home