0

15 January 2007

Test av Get box PVR

Jeg har hatt en PVR-boks fra Get i en uke nå og det har både vært en stor skuffelse og en fantastisk opplevelse.

For å ta det siste først. Nå forstår jeg hva det handler om alt snakket i amerikanske medier om hvor bra Tivo er. Time shifting av tv-sendinger er suverent. Jeg har i løpet av en uke endret tv-vaner fra å surfe rundt etter noe brukbart å se på, til stort sett bare å se på opptak av tv-program. Reklame er nå noe jeg spoler forbi. Å gå til anskaffelse av en PVR-boks fra tv-leverandøren din er noe jeg sterkt kan anbefale.

Så over til skuffelsen: Etter å ha vært plaget av Gets gamle Motorola-dekoder i et par år, utvilsomt en av verste elektroniske dingsene jeg har brukt, så jeg frem til å få en ny digital boks fra Get. Jeg regnet det som en selvfølge at den nye boksen ville være bedre enn den gamle på alle områder. Det er den ikke. Den nye boksen er i beste fall et meget uferdig produkt.

I tillegg til de seks manglene, eller "planlagte forbedringer" som Get liker å kalle det, som blir listet opp på et ark som følger med den nye boksen, har jeg funnet flere ting som ikke virker, eller som virker dårlig.

Her er Gets liste med ting som de har planlagt å forbedre:
1. Get vet ikke når programmer begynner eller slutter.
2. Bla i kanaler ender ofte opp med en svart skjerm.
3. Undertekst virker ikke som det skal.
4. Ikke tekst-tv på den digitale boksen.
5. På en 16:9-tv vil 4:3-sendinger bli strukket. På en 4:3 tv vil kantene på 16:9 sendinger bli kuttet.
6. Ingen lyd på NRKs radiosendinger. (Å få lyd på radiosendinger vil være en ganske god "planlagt forbedring" synes jeg.)

Her er min tilleggsliste med ting som burde forbedres:
1. Opptak av tv-program feiler ofte. Av og til slutter opptaksfunksjonen å virke helt.
2. Det er ofte pipelyder og forstyrrelser på bilde på tv-opptak.
3. Det er av og til ikke mulig å spole frem eller tilbake i automatiske opptak. (Automatiske opptak er opptak av det programmet du ser på "direkten".)

I tillegg er muligheten til å bla fra kanal til kanal og samtidig få en oversikt over alt som går på den kanalen du ser på fjernet. Det er heller ikke lenger mulig å surfe i favorittene dine. Noe som gjør funksjonen favoritter ganske ubrukelig. Det bør også nevnes at responstiden når du blar fra kanal til kanal på ingen måte er så bra som Aftenposten skriver her. Disse tingene gjør imidlertid ikke noe, delvis fordi Get nå har gruppert grunnpakkeprogrammene for seg selv først blant alle programmene, men først og fremst fordi du med en PVR-boks ikke lenger kommer til å bla fra kanal til kanal, men isteden se på opptak.

Til tross for alle manglene kan jeg ikke annet enn å anbefale Get box PVR. Inntil vi får mulighet til å kjøpe alle tv-programmer vi ønsker oss på internett er en PVR en meget god idé.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home