0

21 October 2008

Å se på tv

Jeg har lenge undret meg over hvorfor ikke flere får øynene opp for time shifting, dvs. å se på opptak av tv-program istedenfor å se "live" tv. Jeg er klar over at menneskeheten er grunnleggende konservativ, og at det er vanskelig å få folk til å endre vaner, men "time shifting" er en så åpenbar mye bedre måte å se på tv på at dette burde være en "no brainer".

Jeg skaffet meg en PVR-boks fra Get i begynnelsen av 2007, og kan nå ikke tenke meg å leve uten. Fordelene med å se på opptak av tv istedenfor å se på "live" tv er mange:
  • Jeg ser mindre på tv fordi jeg har høyre terskel for å ta opp program enn å se på "live" tv
  • Jeg ser på tv når det passer. Jeg er ikke lenger avhengig av å se på noe til bestemte tider
  • Jeg ser ikke lenger på reklame
  • Jeg slipper å se på kanalenes egenreklame mellom programmene
  • Jeg slipper å se på slutten av forrige program mens jeg venter på at et program skal begynne
  • Jeg kan pause et program
  • Jeg kan stoppe et program og se resten en annen gang
  • Jeg mister aldri et program - serier tas opp automatisk
  • Jeg har mulighet til å "redigere" et program ved å spole fremover - denne muligheten brukes stadig oftere
  • Jeg har en elektronisk programguide på tv-en
  • Jeg har sluttet med å kaste bort tid på kanalsurfing
  • Jeg har ikke lenger "kanskje jeg nå går glipp av noe bra på tv"-angst
  • Hvis jeg allikevel skulle se på "live" tv, f.eks. en direktesending, kan jeg pause også det
Den eneste ulempen er i grunn dårlig maskin- og programvare fra Get. Boksen rister og harddisken bråker. I tillegg må maskinen restartes ca. en gang per uke for å unngå at den stopper å virke. Men dette er til å leve med og det er definitivt verdt det.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home