0

15 October 2008

Endelig ebokleser

Jeg har lest ebøker på alt fra stasjonære pc-er til mobiltelefoner med knøttsmå skjermer. Ingen av dem har fungert optimalt. Den dårligste leseopplevelsen jeg har hatt var på ebokleseren Cybook Gen3.

Etter at jeg skaffet meg en iPhone sist sommer har jeg endelig fått en god ebokleser.

Jeg har så langt lastet ned fire ebokleseprogram til iPhone-en: Stanza, BookShelf, eReader, og iSilo. Alle fungerer bra. Stort sett bruker jeg Stanza til gratis bøker og eReader til kjøpebøker. Det er selvfølgelig et problem at utvalget av nye bøker er begrenset. Når Mobipocket kommer med en iPhone klient vil utvalget bli bedre.

Jeg er uenig i mye av det som skrives om hvordan en god ebokleser bør være, som f.eks. i denne artikkelen. Spesielt er jeg uenig i at skjermstørrelsen på en ebokleser bør være like stor som siden på en papirbok. Så lenge det er lett å bla til neste side foretrekker jeg en mindre skjerm. At man blir sliten i øynene av å lese på en bakgrunnsbelyst skjerm tror jeg like lite på som at man får vondt i hode av mobilstråling.

Jeg har lenge ment at en ebok er å foretrekke framfor en papirbok. Nå har jeg endelig fått en som virker.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home