0

10 April 2008

Test av ebokleseren Cybook Gen3

Dette er en brukertest av ebokleseren Cybook Gen3 som du nå kan få kjøpt i Norge.

Kort fortalt: Ikke særlig brukbar maskinvare og uferdig programvare.

Maskinens hovedknapp, den du bruker til å skifte side med, er så tung å bruke at du antagelig vil pådra deg verketommel hvis du prøver å lese en hel bok på den. Knappen er også så dårlig laget at du stadig vekk lurer på om du har trykket den ned eller ikke. Noe som er fort gjort å lure på da det å bla tar en liten evighet.

I tillegg til hovedknappen har maskinen en av og på-knapp på toppen, og fire knapper langs venstre side. Knappene på venstre side har følgende funksjonalitet: musikk, undermeny, bibliotek og ingen ting. Den nederste knappen på siden gjør altså ingen ting.

Maskinen har ingen søkefunksjon. Det gjør det praktisk talt umulig å lese novellen The Dead av James Joyce i denne novellesamlingen fra Manybooks.net, og gjør det svært plagsomt å finne begynnelsen i en hvilken som helst Gutenberg-bok.

Hovedpoenget med en ebokleser som denne er naturligvis skjermen. Personlig har jeg ikke noe imot å lese lengre tekster på en vanlig skjerm, men jeg har fått med meg at mange synes de blir slitne i øynene av det. Skjermen til Cybook er absolutt brukbar til lesing, hvis du har en ekstern lyskilde som ikke gir gjenskinn i skjermen. Personlig foretrekker jeg en bakgrunnsbelyst skjerm.

Du kan finne en grundigere test her: The Cybook Gen3 e-reader close up: A review, with buying tips and other advice, TeleRead, 26. mar. 2008.

Labels:

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Enig i at navigasjonstastene er litt stive i starten. Om det kan være en trøst så blir de litt mykere etter hvert.

Søkefunksjon kunne vært ok, men ikke særlig praktisk all den tid Cybook ikke har tastatur.

Det kan virke som om eboken du har lastet ned mangler lenker i innholdsfortegnelsen, noe som selvsagt gjør den vanskelig å navigere på en leseplate. Prøv heller versjonen fra Feedbooks.

Når det gjelder din vurdering av epapir vs tradisjonelle skjermer er jeg helt uenig. En Vizplex epapirskjerm er nesten like god å lese på som papir, mens tradisjonelle skjermer gir øye- og hodepine ;-)

10 April, 2008 16:32  
Anonymous Anonymous said...

Jeg har lest noen bøker på Cybooken og må si at jeg er rimelig fornøyd.

Det tar litt tid å bytte side, men ikke lengre enn i en papirbok. Bruk av ebokleser krever på samme som papirbok litt tilvenning. I det jeg nærmer meg slutten på en side i en papirbok begynner jeg å bytte side. Det samme skjer også når du venner deg til ebokelseren - du trykker på skift-side-knappen før du egentlig er ferdig med siden. Cybooken har et lys som viser når den er i ferd med å bytte side eller utføre en kommando, slik at du alltid vet om trykket er registrert. Også min leser har imidlertid en bug som gjør at den ikke alltid (ca 1 av 20) bytter side selv om jeg har trykket på knappen. Jeg håper at dette blir ordnet i neste firmware.

13 April, 2008 20:55  
Blogger Trond Landaas said...

Takk for tipset om å laste ned Dubliners fra Feedbooks. Det var en mye bedre versjon.

Jeg er enig i at det går greit å lese ebøker på Cybook-en, men jeg mener fremdeles at man bør kunne forlange mer av en "tredje generasjons" ebokleser. Cybook Gen3 gir etter min mening mer inntrykk av å være i beta-versjon enn å være en tredje generasjons ebokleser.

13 April, 2008 22:04  

Post a Comment

<< Home