0

09 September 2008

iPhone og cloud computing

Jeg er en av de som skaffet meg en iPhone i sommer. Uten at jeg skal gjenta noe av det som er skrevet om fordeler og ulemper med den her, vil jeg allikevel begynne med å si at iPhone 3G med stor margin er den beste telefonen og elektroniske assistenten jeg har hatt.

Det som har slått meg i de to månedene jeg har brukt den er at iPhone 3G er en mini-pc spesiallaget for cloud computing. På min iPhone har jeg i dag følgende programmer som er avhengig av internett for å fungere:
  • Exchange - E-post, kontakter og avtaler
  • Gmail - E-post, kontakter og avtaler
  • Evernote - Multimedia notater
  • Google Maps - Kart
  • Google Docs - Dokumenter
  • Instapaper - Internettdokumenter
  • Wikipedia - Leksikon
  • Podcaster og Tuner - Radio
  • YouTube - Video
  • Simplify Media - Streame musikk (og andre lydfiler) fra egen pc, (+ inntil 30 venners pc-er)
  • Flickr - Bilder
  • Twitter, Facebook, MySpace og LinkedIn - Sosial programvare
  • Palringo - Lynmeldinger
De fleste av disse programmene har funksjonalitet for å opprette, laste opp, lagre, laste ned, redigere, slette, sende, og dele filer. Alt foregår på internett. Alle filer lagres på servere.

PS: Det å skrive på en iPhone har for øvrig fått ufortjent negativ kritikk. Jeg finner det virtuelle tastaturet bedre enn både skriftgjenkjenning og QWERTY-tastaturer. Det er forbausende lett å skrive på iPhone 3G bare du gjør det riktig.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home