0

28 April 2007

Skryt av Dagbladet

Dagbladet har lenge vært en avis jeg har elsket å hate.

Jeg sluttet å lese Dagbladet for ca. 20 år siden. Siden har jeg sett med avsky på hvordan avisen har blitt mer lik Se og Hør for hvert år som har gått. Da Norge fikk ny åndsverklov sommeren 2005 hadde, så vidt jeg husker, ikke Dagbladet en eneste artikkel om saken. Samtidig fikk raskt synkende opplagstall meg til å håpe at enden var nær. Nå opplever jeg at jeg stadig oftere leser artikler i Dagbladet.no, som for eksempel denne: Bokbransjens framtidsfrykt (25. apr. 2007).

I tillegg til at innholdet har blitt mer interessant har Dagbladet.no et meget imponerende kommentarsystem hvor man har mulighet til å stemme frem kommentarer. Det er rett og slett det beste kommentarsystemet jeg har sett i en avis. Dagbladet-artikkelen jeg linker til over har, når jeg skriver dette, 78 kommentarer, mange av dem er meget bra. Kommentarene danner rett og slett en seriøs diskusjon. Fantastisk.

En annen ting som har imponert meg er den liberale holdningen til hva som skal tillates av kommentarer, som Dagbladet-journalist Mina Hauge Nærland viser i denne artikkelen: Opprøret mot elitene, (Vox publica, 22. feb. 2007).

Kanskje Dagbladet.no vil utvikle seg i motsatt retning av papir-Dagbladet og bli en seriøs avis igjen? Det er lov å håpe.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home