Copiepresse fortsetter kampen
Copiepresse, som representerer aviser i Belgia, fortsetter sin kamp mot søkemotorene i verden. For noen uker siden slo de Google i retten, de forhandler med MSN, og har sett seg ut Yahoo! som neste mål.
Jeg synes det var litt rart at Margaret Boribon, Copiepresses generalsekretær, så det som en stor seier at belgiske aviser ikke lenger dukker opp i Googles søkemotor, verken den vanlige, eller GoogleNews.
I en podcast fra OUT-LAW Radio sier hun at "The law is the law". Jeg synes fortsatt dette er litt som å insistere på å fortsette inn i krysset, all den tid den store traileren faktisk har vikeplikt. Poenget er ikke at Google er stor og sterk som en trailer, men at det rett og slett ikke alltid er sunt å hevde at rett skal være rett.
Google er flinke til å balansere og kanskje flytte på grenser i samme øyeblikk, men jeg sliter med å se hva de belgiske avisene oppnår også på lang sikt i denne saken. De forhandler med MSN, men skal Google, MSN og Yahoo! (og andre søkemotorer) forhandle med alle lands avisorganisasjoner for å kunne vise aviser i sine søk?
På bloggen Searchenginewatch har de fått mrs. Boribon i tale, og det er interessant lesing. På Wikipedia kan du få en kort, praktisk innføring i robots.txt, og lese videre i bloggen hvorfor Boribon i utgangspunktet ikke synes dette er en god nok løsning.
Jeg synes det var litt rart at Margaret Boribon, Copiepresses generalsekretær, så det som en stor seier at belgiske aviser ikke lenger dukker opp i Googles søkemotor, verken den vanlige, eller GoogleNews.
I en podcast fra OUT-LAW Radio sier hun at "The law is the law". Jeg synes fortsatt dette er litt som å insistere på å fortsette inn i krysset, all den tid den store traileren faktisk har vikeplikt. Poenget er ikke at Google er stor og sterk som en trailer, men at det rett og slett ikke alltid er sunt å hevde at rett skal være rett.
Google er flinke til å balansere og kanskje flytte på grenser i samme øyeblikk, men jeg sliter med å se hva de belgiske avisene oppnår også på lang sikt i denne saken. De forhandler med MSN, men skal Google, MSN og Yahoo! (og andre søkemotorer) forhandle med alle lands avisorganisasjoner for å kunne vise aviser i sine søk?
På bloggen Searchenginewatch har de fått mrs. Boribon i tale, og det er interessant lesing. På Wikipedia kan du få en kort, praktisk innføring i robots.txt, og lese videre i bloggen hvorfor Boribon i utgangspunktet ikke synes dette er en god nok løsning.
Labels: avis, opphavsrett, web 2.0
0 Comments:
Post a Comment
<< Home