0

02 March 2007

Secustream Technologies redder filmbransjen?

I følge dagens Adressa.no, har selskapet Secustream Technologies løst et 40 mrd kroners problem (.pdf) for filmbransjen, nemlig piratkopieringen.

Slik produktet er beskrevet, ser jeg to umiddelbare problemer, i tillegg til et utall potensielle utfordringer for både bransje og forbruker.

For det første ser det ut til at teknologien forutsetter at jeg er online, noe jeg selvfølgelig ikke alltid er. Betyr det, om forutsetningen er rett forstått, at jeg kan spille film, men at DRM'et da ikke funker når jeg er offline, eller at jeg kun kan se filmen så lenge jeg er online?

En annen, og mer alvorlig utfordring, er for bransje og forbruker å bli enige om når noe kan sies å være "galt fatt", som gründer/daglig leder Gisle Østereng uttrykker det i artikkelen. Det er vel neppe i dag noen bred konsensus mellom aktørene om akkurat slike ting, noe blant annet Forbrukerrådets aksjon mot Apple viser.

Men at teknologimiljøet i Norge yngler, er det ingen tvil om. Det er heller grunn til å deppe over akkurat det, selv om man er en filmglad, hytteturreisende forbruker.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home