0

08 September 2007

Platebransjen og statistikk

Som de fleste vet, finnes det mange undersøkelser og statistikker som ønsker å si noe om hvilken virkning lovlig og ulovlig fildeling har på det primære salget av musikk.

L. Lessigs Center for Internet and Society ble det nylig publisert en artikkel som inneholder en litt original vinkling.

Det har lenge vært et krav om at musikkbransjen må ta inn over seg de nye formidlingsformene og de innvirkninger de har på måten man selger musikk på. Og artikkelen kaster etter min mening lys på en endring som kanskje er en begynnelse på den store endringen. I lengre tid har bransjen av åpenbare grunner forøkt å la være å selge singler, og heller presse kundene til å kjøpe hele album. Muligheten til å velge hvilke sanger man vil ha er en viktig årsak til at mange heller laster ned musikk enn å kjøpe hele CDer.

Når bransjen nå erkjenner at salget av enkeltspor er kommet for å bli, erkjennes det samtidig at man ikke kan tjene like mye penger som før.

Kanskje artikkelen bærer i seg en liten revolusjon?

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home